Frekvens Festival på Grundtvigs Højskole

25/05/2023

En festival for unge, skabt af unge. FREKVENS festival ville give de unge stemmer ordet, samt give rum for live-koncerter, talks, workshops og kunstudstillinger.

B-faget ’Skab en festival’ arbejdede i to måneder på højtryk for at skabe en to dages musik -og kulturfestival på Grundtvigs Højskole. Frekvens Festival bød på koncerter med nogle af de mest aktuelle navne i Danmark lige nu, så som Fraads og Danser med piger.
Derudover bød de to dage på talks med bl.a. Lasse Dein der fortalte om følsomhed og maskulinitet, og Anna Juul, der fortalte om psykisk sygdom. Festivalen havde nemlig til formål at sætte fokus på unges stemmer og få sårbare og tabuiserede emner på dagsordenen.
Eleverne ville skabe et rum, hvor der er plads til at tale om det svære, uden der nødvendigvis bliver stillet kritiske spørgsmål, men der i stedet bliver lagt op til en samtale mellem de unge og forskellige generationer.

Engagere lokalsamfundet
Festivalen havde desuden til formål at engagere de unge i lokalsamfundet og skabe et samlingspunkt, som kredser om det unge fællesskab og dét at tage initiativ hertil.
Hele festivalen var arrangeret af 80 unge på tværs af uddannelser og kulturinstitutioner, heriblandt Street-Lab.
Frekvens festival var lavet i samarbejde med Hillerød Kommune, Tuborgfondet, Royal Stage Hillerød, Højskolernes Hus og Bauhaus Hillerød.

Tilblivelsen af FREKVENS FESTIVAL

Af Vilma Søndergaard

På Grundtvigs Højskole afholdte vi i foråret 2023 en to dages festival som både bød på workshops, talks og koncerter. Festivalens formål var at skabe et samlingspunkt for unge i lokalsamfundet og regionen gennem kultur, musik og sociale aktiviteter for at fremme trivsel, samvær og fællesskab.
Vores målgruppe var de unge i Hillerød, og vi ville møde dem i øjenhøjde. Det skulle være en festival til unge – arrangeret af unge. Da vi startede med at arrangere festivalen, havde vi en masse drømme om, hvordan den skulle afvikles, derfor blev det første step at søge fonde for at få det til at ske økonomisk. Vi søgte økonomisk hjælp og materialer hos Tuborgfondet, Hillerød kommune, Royal Stage, Højskolerne og mange flere og fik herigennem nok støtte til at få festivalen med over 800 deltagere til at løbe rundt.

Vi var et hold på 30 elever som sammen med vores to lærere Vanessa og Søren stod for at arrangere det hele fra start til slut, og da vi tættere på afviklingen, blev resten af skolens 120 elever inddraget i diverse praktiske opgaver, som var essentielle for at få festivalen op at køre. På festivalholdet var vi inddelt i fire grupper: én gruppe stod for økonomi og drejebog samt alle tilladelserne og fondsøgning. En anden gruppe stod for musik og talks, og den tredje stod for workshops og mad til alle deltagere. Den sidste gruppe, som jeg en del af, var tovholdere for PR og marketing. I vores gruppe var det første skridt at finde på et navn til festivalen. FREKVENS tonede sig frem på de plakater, vi designede, som skulle op at hænge i lygtepælene i Hillerød. Samtidig skulle vi finde en gennemgående visuel identitet, og det blev discokuglen. Næste skridt var at nå ud til vores målgruppe og sprede budskabet.
Til selve festivalen havde eleverne og køkkenet lavet panini og lækker daal i rigelige mængder, som de sultne festivaldeltagere fra nær og fjern kunne nyde. Og så var der selvfølgelig også barer, hvor tørstige festivaldeltagere kunne få diverse drinks, sodavand og fadøl, som hører en festival til. Højskoleeleverne arbejdede under hele festivalen med alt fra sikkerheden ved den store scene til billetsalg i døren, kunstnervelkomst og meget mere.
Alt i alt var Frekvens en kæmpe succes, men vi havde nok at se til.