Pimp et rum

Workshoppen er en undersøgelse af vores indretningskultur, hvad vi plejer at gøre og hvad vi KAN gøre.

Vi vil udfordre vores vanetænkning omkring det løsslupne rum og se, hvilken effekt en ganske anderledes indretning vil have på dens stemning og funktion. Kan den løftes ud af sin sædvanlige rolle og stil og ind i en anden? Og kunne man sågar forestille sig, at rummet fik charme nok til, at man rent faktisk fik lyst til at være der meget mere?

”Pimp et rum” er én ud af flere workshops, hvor højskolens indretning sættes under lup. Ambitionen er at gøre højskolen så personlig, afvekslende og spændende som muligt. Gerne med indretning, der har næsten kunstnerisk karakter. En mulighed for at udfordre vores vanetænkning, når det kommer til indretning, stemninger og funktion af et lokale.

At lave et sådan projekt med 20 elever er ikke mindst en stor øvelse i samarbejde, fælles planlægning og kompromiser. Hvordan finder man fælles fodslag, når tema, stil, farver og materialer skal udvælges? Og hvordan bevarer man som elev gejsten til projektet, hvis éns egen valg ikke blev det fælles valg? Det kræver en masse snak, men også en accept af, at man godt kan lave et projekt sammen, selvom ikke alle fik deres vilje. En simpel reminder om livets grundvilkår 😉 Og glæden ved at opdage, at man kan blive glædelig overrasket over, hvad andre har kunne forestille sig, og som man sammen har ført ud i livet.

 

I så høj grad som muligt skal skolens lokaler ændres ved brug af genbrugsmaterialer. Vi arbejder så vidt muligt med den dogmeregel, at forandringen ofte kan foretages på en miljørigtig måde. At genbrug af møbler og indretning er oplagt og sjovt. Og at bearbejdning af gamle ting og sager kan gøre underværker for udtrykket. En tænkemåde, som vi gerne vil videregive og dyrke hos vores elever.

 

Projektet er ikke mindst en gave fra nuværende elever til kommende elever. Netop DERES aftryk på skolen, som gerne skulle være så flot og gennemarbejdet, at det vil blive der et godt stykke tid og nydes og beundres af kommende elever. Det øger ejerskabsfølelsen for højskolen og fællesskabsfølelsen på tværs af årgange. Og det åbner øjnene hos eleverne for værdien i at lægge et stort stykke arbejde i noget, de få måneder senere giver videre til det næste hold.

 

Underviser: Bodil Chemnitz