Brahms og Debussy i DR Koncerthuset

Brahms kunne skrive for kor og orkester som få andre. Hans Nänie er en hjerteskærende smuk meditation over livets forgængelighed, hvor sang og instrumenter smelter sammen til en højere enhed. I Brahms’ Altrapsodi forvandles lidelse til himmelsk ekstase, med mændenes stemmer i rollen som et himmelsk kor. Solist er den fransk-canadiske alt Marie-Nicole Lemieux, der har forskønnet musik fra barok til romantik med sin mørkeglødende stemme.

I Nocturnes fremkalder Debussy tusmørkets mysterium og magi med musik, der forfører og beruser. Det begynder med skyer, der driver hen over himlen, og fortsætter med et natligt skue, hvor musik og lys pisker op i en dansende hvirvelvind. Endelig, i den månebeskinnede nat, svæver ordløse kvindestemmer over den flimrende musik.

“Tre symfoniske skitser” er undertitlen på Debussys La mer, tre satser, som på hver deres måde fremmaner havet. Musikken er både legende og voldsom, lige så flydende og foranderlig som havet selv. Den alsidige dirigent Daniele Rustioni er lige så meget hjemme i operaen som på koncertscenen, og her får han afløb for både smuk sang og symfonisk dramatik.

Vi tager med egen bus til DR Koncerthuset og oplever den smukke musik i det ikoniske rum.

Program

Brahms: Nänie og Altrapsodi

Debussy: Nocturnes og La mer

Kunstnere

Sang: Marie-Nicole Lemieux

Dirigent: Daniele Rustioni

DR Symfoniorkestret

DR Koncertkoret