Den nye normal

21/06/2023

Af Henrik Rasmussen 

Det er alle vegne. Alle taler om det og oftest i en bekymret tone. Ungdommen har mistet sin robusthed. Den er blevet skrøbelig og sårbar, får stress og angst, og diagnoser uddeles i hidtil uset antal. Den nye virkelighed afspejles også i litteraturen hvor der som aldrig før skrives fra udsatte positioner, om at være udfordret psykisk og socialt.Tendensen bliver næsten altid omtalt som udtryk for en krise i vores samfund, men måske skal vi vende perspektivet om og se det som en styrke. At det er blevet okay at tale og skrive om at have det svært. At det er blevet tid til at udfordre vores forestillinger om hvad man bør tale og skrive om. At det er blevet tid til at udfordre og forandre vores sociale normer.

Den nye følsomhed

I forår 23 har jeg udbudt faget Den nye følsomhed for at se på hvordan forandringerne kommer til udtryk i kunsten og kulturen. I faget læser vi litteratur, ser film, hører musik, går på kunstudstillinger, og først og fremmest taler vi sammen. Vi begyndte med at læse tekster fra antologien “Hjertet er en fold af heste” der er skrevet af mennesker med tilknytning til psykiatrien, og derfra bevægede vi os videre over nyfeminisme, maskulinitet, transnational adoption, flydende køn og kropsidealer til hvad der ellers må dukke op, for vi er stadig i gang.

Det som er tydeligt for mig indtil videre, er at det er svært at bevare pessimismen. For nok er den nye følsomhed udtryk for en skrøbelighed, men den er i lige så høj grad udtryk for en styrke i forhold til at forstå, udtrykke og udfordre de sociale dynamikker som opdeler mennesker i stærke og svage, smukke og grimme, normale og unormale. Kunstnerne arbejder faktuelt og poetisk, personligt og politisk, på en måde så vi for første gang ser tegningen til en nye måde at skabe kunstnerisk. En måde hvor forestillingen om kunstens absolutte frihed – og pligt til at provokere og overskride grænser – erstattes af en forpligtelse på at omfavne, eller med tidens buzzwords vise ømhed, omsorg og sårbarhed.

Så velkommen til den nye normal, hvor woke ikke betyder eksklusion, men vågen, nærværende og levende.

 

Henrik Rasmussen underviser bl.a. i SkriveværkstedLitteratur  og Den nye følsomhed. Henrik er Cand.mag i Litteraturvidenskab og spansk og har senest skrevet  “Jeg ved faktisk ikke hvorfor jeg er her”.

Henrik Rasmussen tager orlov i efteråret 23, men er tilbage igen foråret 24.