Ann Louise udfordrer måden at tænke kunst på
22/11/2024
Af Amalie Stoltz
Ann Louise blev fastansat som kunstlærer i januar 2024. Med humor, omsorg og bestemthed får hun sine elever til at rykke grænser.
”Er jeres malerilærer aldrig syg?”, spørger Ann Louise Overgaard Andersen kækt i telefonen. “Nej, det er han ikke”, svarer Jakob Mejlhede Nielsen, forstander på Grundtvigs Højskole, i den anden ende af røret. Alligevel får hun lov til at sende en uopfordret jobansøgning af sted, og få dage senere bliver hun inviteret til et kaffemøde på forstanderens kontor. Et møde, der i første omgang resulterer i en temauge og et sommerkursus, men som sidenhen indfrier Ann Louises drøm om et fast job som A-fagslærer i kunst på Grundtvigs Højskole.
“Allerede på det første sommerkursus kunne jeg mærke, at jobbet som højskolelærer opfyldte alle mine drømme. På Grundtvigs Højskole har man frihed til selv at bestemme, hvad man vil lave, og jeg synes, at ledelsen er virkelig gode til at bakke én op og få én til at føle sig værdsat, præcis som man er.”
Ann Louise værdsætter også at have søde og sjove kollegaer på højskolen, som hun kan sparre med. Det er noget, hun har savnet i sit tidligere arbejdsliv som freelancekunstner.
Kunst på en ny måde
”Mit hovedformål er at lære mine elever, at kunst ikke behøver at være noget, der hænger på væggen 20 år senere. Kunst kan også være en oplevelse, der eksisterer her og nu for de få personer, der er til stede.”
Solen falder ind gennem vinduerne i Nyrops hus. Ann Louise læner sig tilbage i den orange veloursofa, der plejede at stå i hendes eget hjem. Nu står den der, hvor hun siden januar 2024 har haft sin faste gang som underviser i kunst og tegning.
Hendes fornemmeste opgave er at udfordre sine elever, men altid i et trygt rum, hvor alle har det godt og føler sig set. I det trygge rum stiller hun krav til sine elever. Krav til, at de skal turde at tage chancer og vise noget af sig selv.
”Mine elever starter ud med at lave en performance for at komme ud over rampen og for at gøre noget, der er vildt angstprovokerende for nogle”.
Det er først, når eleverne tør at kaste sig ud i det, som de ikke troede, at de kunne, at de oplever at være stolte af sig selv. Og det er fedt, synes hun.
Igennem sit fag har hun udvidet sine elevernes horisont for, hvad kunst indebærer. For hende kan kunst være altomsluttende og påvirke alle sanser. ”Kunst kan være materialebaseret, idébaseret eller bruges til at udtrykke politiske overbevisninger,” forklarer hun med stor passion.
”Eleverne vil som regel gerne producere flotte ting, som de kan tage med hjem, men jeg prøver at give dem det, som jeg mener er det rigtige, i stedet for bare at give dem det, som de gerne vil have.”
På Ann Louises første hold lavede de en kunstinstallation af papir, man kunne gå rundt i. Efterfølgende omdannede de papiret til papmaché. Kunstinstallationen var en her og nu-oplevelse, som ingen kunne pakke ned i kufferten og tage med hjem. Til gengæld var det en oplevelse, som holdet skabte sammen. Oplevede sammen. Fordi de alle sammen var til stede på samme hold.
Et særligt højskoleminde
På studieturen i forår 2024 tager Ann Louise sine elever med til koncert på det ikoniske spillested Paradiso i Amsterdam. De ankommer til et gammelt kirkerum, der er fyldt med mænd med gråt hår og cowboyhatte. “Jeg kan se på eleverne, at de tænker: Ej, hvad er det her for noget?” Stemningen er forvirret, indtil en kvik elev opdager, at de er på det forkerte koncertsted.
“Det var et ægte højskoleøjeblik, fordi vi alle måtte handle sammen og skynde os hen til det rigtige koncertsted,” siger hun. Og koncerten? “Det var den vildeste oplevelse. Der var en brudekjole, karameller blev kastet rundt, champagne sprøjtede over det hele, og kunstneren skiftede konstant masker. Selv opvarmningsbandet var virkelig sært.”
Med et smil tilføjer hun: “Det er lige præcis sådan noget, jeg vil give mine elever. Jeg vil vise dem, at det er okay at være lidt mærkelig, skeje ud, tage chancer og turde vise noget af sig selv.”
Ann Louise ser sig selv som både ”skrap, humoristisk og omsorgsfuld”. Den skrappe side bruger hun overfor sine efterårstrætte og øl-glade elever. Hun skaber let og kæk energi ved at bruge humor, og til sidst bringer hun sin omsorgsfulde side i spil i relationsarbejdet med eleverne. Ann Louise er vild med kostskolelærerarbejdet, og det er netop kombinationen af det menneskelige og det faglige, som hun elsker ved sit job som højskolelærer.
Ann Louise Andersen
Født 1977 | Uddannet fra Det kongelige danske Kunstakademi i skulptur og installation
Ved siden af mit kunstneriske virke, med speciale i rumlige installationer, har jeg siden 2007 undervist børn og voksne i billedkunst. Det gør mig glad at lave kunst, og denne glæde vil jeg gerne give videre. I min undervisning præsenterer jeg kursisterne for forskellige materialer og tilgange. For mig er det vigtigt at møde kursisterne anerkendende og se og udvikle de talenter og de egenskaber, hver enkelt elev eller kursist har.
Privat bor jeg sammen med mine to døtre i København og vores krøllede hund Eddy, der er bange for mørke.